CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

maandag 13 december 2010

Zwetschgenmännchen

"Zwetschgenmännchen"????
Ik hoor jullie al denken: "Wat is dat?"
Wel, het is een herinnering uit mijn jeugd en die nu nog, in mijn geboortestreek Beieren, in gebruik is rond Kerstmis.
Het is een klein mannetje of vrouwtje gemaakt met gedroogde pruimen en vijgen.
Toen wij enkele jaren geleden naar de "Christkindlmarkt" in Nürnberg geweest zijn moest ik er natuurlijk eentje meebrengen.
En dat ventje heb ik nog altijd.
Wat vind je van mijn schoorsteenvegertje?

(Wist je dat in Beieren de schoorsteenveger nog altijd in traditioneel zwart pak met een cilinderhoed op, komt?)
Als kind heb ik ook zo'n "Zwetschgenmännchen" gemaakt.
Moeilijk is het niet.
Wil je het ook eens experimenteren dan heb ik hier een leuke site .
Groetjes en nog een prettige dag,

7 opmerkingen:

Jolita zei

Wat een grappig mannetje Karin!
Lijkt me leuk om eens samen met de kinderen te maken. Leuk dat je dit met ons deelt, ik hou wel van tadities.

Groetjes, Jolita

Trudy zei

Ik vindt het een prachtige schoorsteenveger!!! enig.
Groetjes Trudy

Karin zei

I have a little chimney sweep man on my Christmas tree too, only he is not made from fruit :) I have never been to Germany in the winter, it is a dream of mine to visit the Christmas markets over there.

Unknown zei

Wat een leuk popje en ook het verhaal erbij. Had er nog nooit van gehoord.

Groetjes, Joke

jacinta's hobbyhoekje zei

très jolie
sehr schön

ja dat was een goeie zeg dat liedje wat je vond inderdaad une bêtisse
het ziet er erger uit dan dat het is gelukkig
lief van je dat je toch even aan me dacht

liefs jacinta

Deborah zei

Wat een leuke traditie is dat!
Had er wel nog nooit van gehoord.
Zo blijf je bijleren he.
Groetjes Deborah

stempelfreaks zei

Wat een leuke traditie. Prachtig schoorsteenmannetje zeg.
Groetjes Astrid & Larissa